Integrerad e-handel med konfigurator – kundcase
MacRent är en Apple Reseller och Premium Service Provider i Stockholm med över 20 års erfarenhet av försäljning, support, reparationer och leasing av Apple-produkter.
MacRent har varit kund hos Montania sedan 2002 då vi tog fram ett anpassat system för hantering av hyra/leasing av deras produkter. Under åren har behov ändrats och systemet byggts om löpande, men 2019 påbörjades ett större arbete med att stötta deras förnyelseprocess. Vi tog tillsammans fram kravspec för ett nytt komplett system med ekonomi och integrerad e-handelsplattform.
Det nya anpassade Agera e Affärssystem med integrerad e-handel är nu infört och MacRent har fått en mycket effektiv hantering när alla processer inom företaget och i webbshopen är integrerade i samma system. De lägger upp artiklar i affärssystemet med köp- och hyrespriser som sen både säljarna och webbshopen använder sig av. Samtidigt hanterar systemet kortidshyra där säljarna kan se tillgänglighet för olika datum.
I webbshopen kan kunderna själva konfigurera datorer och telefoner, enkelt välja mellan köp och olika hyresalternativ och automatiskt få förslag på passande tillval som serviceavtal.
Nyligen har MacRent förvärvat Digital Inn. De anser att den nya e-handelsplattformen ihop med affärssystemet kommer ha en stor del i deras fortsatta expansion.
”Jag är väldigt nöjd med hur Montania lyckats lösa allt, från design till prestanda i konfiguratorn. Vi har ändrat många förutsättningar under processen. Till exempel fick konfiguratorn byggas om för att klara 1100 olika varianter av en artikel. Det är oerhört skönt att Montania har en ”yes can do-mentalitet” och alltid hittat vägar för att lösa alla våra behov.
Jag tycker nu att vi har det outstanding bästa systemet för både affärssystem och klart snyggaste webben i branschen. Men det är work in progress så vi ska löpande fortsätta jobba med webben. Vi laddar nu inför en stor expansion med marknadsföring när vi har våra nya system på plats.”
Jonas Vikander, VD MacRent